اقتصاد چین در ماه گذشته (ژوئیه 2024)
افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی و کندی اقتصاد چین باعث شده بسیاری از شرکتها خود را کمتر در معرض ریسکهای این کشور قرار دهند.
بلومبرگ گزارش داده است که سرمایهگذاران خارجی در سهماهه دوم سال 2024 سرمایه بیسابقهای را از چین بیرون کشیدهاند که نشان دهنده بدبینی عمیق نسبت به اقتصاد چین است. سرمایهگذاری خارجی در چین در سال 2021 به رکورد 344 میلیارد دلار رسیده بود. بااینحال، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی و کندی اقتصاد چین باعث شده بسیاری از شرکتها خود را کمتر در معرض ریسکهای این کشور قرار دهند. اگر روند عدم سرمایهگذاری در این کشور ادامه یابد، چین میتواند اولین تراز منفی سرمایهگذاری سالانه را از زمان شروع ثبت دادههای اقتصادی در سال 1990 تجربه کند.
از آن طرف، سرمایهگذاری چینیها در خارج از کشور در سهماهه دوم سال 2024 به رکورد 71 میلیارد دلار رسید که 80 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. شرکتهای چینی به سرعت در حال افزایش سرمایهگذاری در خارج از کشور، به ویژه در کارخانههای برق و باتری هستند.
طبق گزارش رویترز، تولید کارخانهای چین در ماه ژوئیه برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به 5.1 درصد رسید. اقتصاد چین همچنان با مشکل مواجه است و متوسط سالانه قیمت مسکن نوساز حدود 4.9 درصد در ماه ژوئیه کاهش یافته است. این قیمتها در ماه ژوئن نیز 4.5 درصد کاهش یافته بودند. فروش املاک بر اساس مساحت نیز در ماه های ژانویه تا ژوئیه 18.6 درصد کاهش یافته است.
طبق گزارش بلومبرگ، بیکاری جوانان چین از 13.2 درصد در ژوئن به 17.1 درصد در ژوئیه افزایش یافته است. اداره ملی آمار چین این افزایش را به فصل فارغالتحصیلی نسبت داد که با ورود 11.8 میلیون فارغالتحصیل جدید به بازار کار، افزایشی 2 درصدی نسبت به سال 2023 را نشان میدهد. نرخ بیکاری جوانان چین ناشی از عدم تطابق ساختاری است، به طوری که فارغ التحصیلان عمدتاً به دنبال مشاغل اداری و کارمندی هستند درحالیکه کارخانهها در تلاش برای استخدام کارگرهای عملیاتی هستند.
آسوشیتدپرس گزارش داده است که فروش خودروهای سواری چین در ماه ژوئیه با 5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 2 میلیون دستگاه رسیده است. فروش خودروهای داخلی 1.6 میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است. صادرات خودروهای سواری بیش از 20 درصد افزایش یافت و به 399،000 دستگاه رسید که بیش از نیمی از همه خودروهای فروخته شده جزو خودروهای انرژی پاک یا خودروهای برقی و هیبریدی هستند.
بزرگترین بازار صادرات خودرو چین، کشور روسیه است که در سهماهه اول 2024، حدود 478،000 دستگاه خودرو از چین وارد کرده است. مکزیک با 226،000 دستگاه در رتبه دوم و برزیل با 171،000 دستگاه در رتبه بعدی قرار دارند.
فروش خودروهای BYD چین در اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه 300% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ در حالیکه فروش شرکت MG (متعلق به SAIC) حدود 20% و فروش خودروPolestar حدود 42% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. شرکت BYD آماده است تا کارخانه جدید خود در مجارستان را تکمیل نماید.